Α ΦΑΣΗ
Πριν από την ανάγνωση ( δύο ώρες )
Ανάγνωση κειμένων στην τάξη ( προτείνονται κάποια στο ιστολόγιο )
Συζήτηση στην τάξη στους εξής άξονες :
* Ποιες κοινωνικές προκαταλήψεις και στερεότυπα για τη θέση και το ρόλο της γυναίκας υπήρχαν σε παλιότερες εποχές και ποια από αυτά αναπαράγονται και σήμερα;
* Ποια στερεότυπα για το ρόλο του άνδρα επικρατούσαν παλιότερα και ποια στην εποχή μας;
* Ποιες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες άλλαξαν με αποτέλεσμα οι γυναίκες σήμερα να έχουν απελευθερωθεί και να καθορίζουν οι ίδιες τη ζωή τους;
* Η θέση της της γυναίκας στις ανατολικές κοινωνίες.
* Η κακοποίηση των γυναικών.
* Ο θεσμός της προίκας.
* Ο θεσμός της οικογένειας παλιότερα και σήμερα. Δομή, σχέσεις των μελών μεταξύ τους ( μάνα -
γιος, πατέρας - κόρη )
* Οι σχέσεις των δύο φύλων. Έρωτας.
Στο σπίτι οι μαθητές θα αναζητήσουν και θα μελετήσουν κι άλλα σχετικά κείμενα. Προτείνονται:
Η προίκα Α. Λασκαρατος
Βίντεο για τη ζωή των γυναικών στον τρίτο κόσμο
Δείτε κόμικ
http://lexeismousikis.blogspot.gr/2013/11/suffragist.html
Διαβάστε άρθρα για τη ζωή των γυναικών στον τρίτο κόσμο
άρθρο 1
άρθρο 2
άρθρο 3
άρθρο 4 η κακοποίηση των γυναικών
άρθρο 5
ο θεσμός της προίκας
άρθρο 5
άρθρο 6
άρθρο 7
Ακούστε μελοποιημένους ερωτικούς στίχους
Β φάση ( 18 ώρες )
1ο κείμενο : Η τιμή και το χρήμα ( 6 ώρες )
1η ώρα: ανάγνωση αποσπασμάτων στην τάξη και στο σπίτι Διαβάστε ολόκληρο το έργο
2η & 3η ώρα: συζήτηση στις ομάδες ( κάθε ομάδα θα προσεγγίσει το κείμενο από διαφορετική οπτική ) και παραγωγή γραπτου λόγου από τους μαθητές
4η & 5η ώρα : παρουσίαση των εργασιών των ομάδων στην τάξη ( κάθε ομάδα θα αναλάβει δύο εργασίες )
6η ώρα :προβολή αποσπασμάτων από την κινηματογραφική ταινία
Στο σπίτι οι μαθητές θα διαβάσουν εκτενέστερα αποσπάσματα ή και όλο το έργο
Εργασίες ομαδικές
* Να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα της Ρήνης στηριζόμενοι στα αποσπάσματα. Ποιος ο ρόλος της γυναίκας στις αρχές του 20ου αιώνα που διαδραματίζεται το το έργο; Από ποιες κοινωνικές προκαταλήψεις που επικρατούσαν τότε απελευθερώθηκε η ηρωίδα;
* Να σκιαγραφήσετε τη σιόρα Επιστήμη. Σε ποια στερεότυπα της εποχής είναι εγκλωβισμένη;
* Να σκιαγραφήσετε τον Αντρέα. Ποια στερεότυπα για το ρόλο του άντρα επικρατούσαν στην εποχή που διαδραματίζεται η νουβέλα;
* Μια νέα κοπέλα που κάνει σήμερα προσωπικές επιλογές ανάλογες της Ρήνης δεν είναι κάτι το πρωτοφανές. Ποιες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες άλλαξαν ώστε η γυναίκα να απελευθερωθεί και να καθορίζει η ίδια τη ζωή της;
* Ο Αντρέας αφηγείται αργότερα σε φίλο του τα γεγονότα του πρώτου αποσπάσματος ανάμεσα στον ίδιο τη Ρήνη και τη σιόρα Επιστήμη.
* Σε μια δραματική επιστολή πολλά χρόνια αργότερα η Ρήνη γράφει στη μονάκριβη κόρη της, καρπό του έρωτά της με τον Αντρέα. Στην επιστολή αφηγείται τα γεγονότα του δεύτερου αποσπάσματος και αιτιολογεί την απόφασή της να την αναθρέψει μόνη της και να ζήσει μακριά από τον πατέρα της
* Να αναζητήσετε πληροφορίες για τον συγγραφέα, τη ζωή , το έργο του κάθώς και για τον τόπο και την εποχή στην οποία διαδραματίζεται η νουβέλα ( κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές συνθήκες )
* Ανάθεμα τα τάλαρα Η φράση αυτή επαναλαμβάνεται συχνα στο έργο και ειδικά στο τελευταίο απόσπασμα. Από ποιους λέγεται η φράση και πώς την εννοεί ο καθένας τους;
* Γιατί ο συγγραφέας επέλεξε τον συγκεκριμένο τίτλο για το έργο; Ποιος άλλος τίτλος νομίζετε ότι θα ταίριαζε;
* Τέλος ο πατέρας της είπε σφίγγοντας την στην αγκαλιά του " Σ` εδυστύχεψε" Ποιον εννοεί κατα τη γνώμη σας; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
* Ποια συναισθήματα για τα πρόσωπα του έργου σας δημιουργήθηκαν κατά την ανάγνωση; Να τα αιτιολογήσετε.
Στις υπόλοιπες 12 ώρες κάθε ομάδα θα μελετήσει διαφορετικά κείμενα πάνω στις ακόλουθες υποενότητες και θα δοθουν εργασίες ατομικές και ομαδικές που θα παρουσιαστούν στην τάξη
1 Πατριαρχική οικογένεια Γιούγκερμαν
Παράλληλα κείμενα : Του νεκρού αδερφού
Ερωτόκριτος
Το μπουρίνι
2 Βασανισμένες γυναίκες Η φόνισσα
Παράλληλα κείμενα
Πατέρα στο σπίτι
Η θητεία της πενθεράς
Το μοιρολόγι της φώκιας
Βοηθός αυτοκτονίας
3 Η προίκα Οι σκλάβοι στα δεσμά τους
Παράλληλα κείμενα: Μονόλογος ευαισθήτου
4 Μητρική αγάπη Τα ρέστα
Παράλληλα κείμενα
Τα ψάθινα καπέλα
Η μάνα
Εγκώμιο
Μην απορείς μητέρα
Και ο θεός έπλασε τη μάνα
Δυο μητέρες νομίζουν πως είναι μόνες στον κόσμο
Επιτάφιος
Η μητέρα μου
5 Έρωτας Μόνο γιατί μ` αγάπησες
Κοντά σου
Παράλληλα κείμενα Ερωτόκριτος
Σαν πεταλούδα στη φωτιά
Η κυρία Νίτσα
Γ ΦΑΣΗ Μετά την ανάγνωση
Συνθετικές εργασίες ( 4 ώρες )
1η ομάδα Πατριαρχική οικογένεια
Ο θεσμός της οικογένειας παλιότερα και σήμερα. Η πατριαρχική οικογένεια και η δομή της. Οι σχέσεις των μελών παλιά και σήμερα. Ποιες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες συνέβαλαν στις αλλαγές που υπέστη ο θεσμός της οικογένειας;
2η ομάδα Βασανισμένες γυναίκες
α. Η θέση της γυναίκας διαχρονικά. Στερεότυπα και προκαταλήψεις Έχουν εξαληφθεί πλήρως σήμερα; Ρατσιστικές συμπεριφορές απέναντι στη γυναίκα σήμερα.
β Η κακοποίηση των γυναικών ( σωματική και ψυχολογική )
γ Οι γυναίκες στις ανατολικές κοινωνίες
3η ομάδα Η προίκα
Ο θεσμός της προίκας διαχρονικά. Θετικές και αρνητικές πλευρές του. Έχουν εξαληφθεί εντελώς οι αντιλήψεις για την προίκα σήμερα;
4η ομάδα Μητρική αγάπη
Ο ρόλος της μητέρας στην οικογένεια παλιότερα και σήμερα. Οι σχέσεις μάνας - κόρης και μάνας- γιου.
4η ομάδα Έρωτας
Ο έρωτας στην τέχνη ( ποίηση, μουσική, ζωγραφική, κινηματογράφος )
Πριν από την ανάγνωση ( δύο ώρες )
Ανάγνωση κειμένων στην τάξη ( προτείνονται κάποια στο ιστολόγιο )
Συζήτηση στην τάξη στους εξής άξονες :
* Ποιες κοινωνικές προκαταλήψεις και στερεότυπα για τη θέση και το ρόλο της γυναίκας υπήρχαν σε παλιότερες εποχές και ποια από αυτά αναπαράγονται και σήμερα;
* Ποια στερεότυπα για το ρόλο του άνδρα επικρατούσαν παλιότερα και ποια στην εποχή μας;
* Ποιες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες άλλαξαν με αποτέλεσμα οι γυναίκες σήμερα να έχουν απελευθερωθεί και να καθορίζουν οι ίδιες τη ζωή τους;
* Η θέση της της γυναίκας στις ανατολικές κοινωνίες.
* Η κακοποίηση των γυναικών.
* Ο θεσμός της προίκας.
* Ο θεσμός της οικογένειας παλιότερα και σήμερα. Δομή, σχέσεις των μελών μεταξύ τους ( μάνα -
γιος, πατέρας - κόρη )
* Οι σχέσεις των δύο φύλων. Έρωτας.
Στο σπίτι οι μαθητές θα αναζητήσουν και θα μελετήσουν κι άλλα σχετικά κείμενα. Προτείνονται:
Η προίκα Α. Λασκαρατος
Βίντεο για τη ζωή των γυναικών στον τρίτο κόσμο
Δείτε κόμικ
http://lexeismousikis.blogspot.gr/2013/11/suffragist.html
Διαβάστε άρθρα για τη ζωή των γυναικών στον τρίτο κόσμο
άρθρο 1
άρθρο 2
άρθρο 3
άρθρο 4 η κακοποίηση των γυναικών
άρθρο 5
ο θεσμός της προίκας
άρθρο 5
άρθρο 6
άρθρο 7
Ακούστε μελοποιημένους ερωτικούς στίχους
Β φάση ( 18 ώρες )
1ο κείμενο : Η τιμή και το χρήμα ( 6 ώρες )
1η ώρα: ανάγνωση αποσπασμάτων στην τάξη και στο σπίτι Διαβάστε ολόκληρο το έργο
2η & 3η ώρα: συζήτηση στις ομάδες ( κάθε ομάδα θα προσεγγίσει το κείμενο από διαφορετική οπτική ) και παραγωγή γραπτου λόγου από τους μαθητές
4η & 5η ώρα : παρουσίαση των εργασιών των ομάδων στην τάξη ( κάθε ομάδα θα αναλάβει δύο εργασίες )
6η ώρα :προβολή αποσπασμάτων από την κινηματογραφική ταινία
Στο σπίτι οι μαθητές θα διαβάσουν εκτενέστερα αποσπάσματα ή και όλο το έργο
Εργασίες ομαδικές
* Να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα της Ρήνης στηριζόμενοι στα αποσπάσματα. Ποιος ο ρόλος της γυναίκας στις αρχές του 20ου αιώνα που διαδραματίζεται το το έργο; Από ποιες κοινωνικές προκαταλήψεις που επικρατούσαν τότε απελευθερώθηκε η ηρωίδα;
* Να σκιαγραφήσετε τη σιόρα Επιστήμη. Σε ποια στερεότυπα της εποχής είναι εγκλωβισμένη;
* Να σκιαγραφήσετε τον Αντρέα. Ποια στερεότυπα για το ρόλο του άντρα επικρατούσαν στην εποχή που διαδραματίζεται η νουβέλα;
* Μια νέα κοπέλα που κάνει σήμερα προσωπικές επιλογές ανάλογες της Ρήνης δεν είναι κάτι το πρωτοφανές. Ποιες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες άλλαξαν ώστε η γυναίκα να απελευθερωθεί και να καθορίζει η ίδια τη ζωή της;
* Ο Αντρέας αφηγείται αργότερα σε φίλο του τα γεγονότα του πρώτου αποσπάσματος ανάμεσα στον ίδιο τη Ρήνη και τη σιόρα Επιστήμη.
* Σε μια δραματική επιστολή πολλά χρόνια αργότερα η Ρήνη γράφει στη μονάκριβη κόρη της, καρπό του έρωτά της με τον Αντρέα. Στην επιστολή αφηγείται τα γεγονότα του δεύτερου αποσπάσματος και αιτιολογεί την απόφασή της να την αναθρέψει μόνη της και να ζήσει μακριά από τον πατέρα της
* Να αναζητήσετε πληροφορίες για τον συγγραφέα, τη ζωή , το έργο του κάθώς και για τον τόπο και την εποχή στην οποία διαδραματίζεται η νουβέλα ( κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές συνθήκες )
* Ανάθεμα τα τάλαρα Η φράση αυτή επαναλαμβάνεται συχνα στο έργο και ειδικά στο τελευταίο απόσπασμα. Από ποιους λέγεται η φράση και πώς την εννοεί ο καθένας τους;
* Γιατί ο συγγραφέας επέλεξε τον συγκεκριμένο τίτλο για το έργο; Ποιος άλλος τίτλος νομίζετε ότι θα ταίριαζε;
* Τέλος ο πατέρας της είπε σφίγγοντας την στην αγκαλιά του " Σ` εδυστύχεψε" Ποιον εννοεί κατα τη γνώμη σας; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
* Ποια συναισθήματα για τα πρόσωπα του έργου σας δημιουργήθηκαν κατά την ανάγνωση; Να τα αιτιολογήσετε.
Στις υπόλοιπες 12 ώρες κάθε ομάδα θα μελετήσει διαφορετικά κείμενα πάνω στις ακόλουθες υποενότητες και θα δοθουν εργασίες ατομικές και ομαδικές που θα παρουσιαστούν στην τάξη
1 Πατριαρχική οικογένεια Γιούγκερμαν
Παράλληλα κείμενα : Του νεκρού αδερφού
Ερωτόκριτος
Το μπουρίνι
2 Βασανισμένες γυναίκες Η φόνισσα
Παράλληλα κείμενα
Πατέρα στο σπίτι
Η θητεία της πενθεράς
Το μοιρολόγι της φώκιας
Βοηθός αυτοκτονίας
3 Η προίκα Οι σκλάβοι στα δεσμά τους
Παράλληλα κείμενα: Μονόλογος ευαισθήτου
4 Μητρική αγάπη Τα ρέστα
Παράλληλα κείμενα
Τα ψάθινα καπέλα
Η μάνα
Εγκώμιο
Μην απορείς μητέρα
Και ο θεός έπλασε τη μάνα
Δυο μητέρες νομίζουν πως είναι μόνες στον κόσμο
Επιτάφιος
Η μητέρα μου
5 Έρωτας Μόνο γιατί μ` αγάπησες
Κοντά σου
Παράλληλα κείμενα Ερωτόκριτος
Σαν πεταλούδα στη φωτιά
Η κυρία Νίτσα
Γ ΦΑΣΗ Μετά την ανάγνωση
Συνθετικές εργασίες ( 4 ώρες )
1η ομάδα Πατριαρχική οικογένεια
Ο θεσμός της οικογένειας παλιότερα και σήμερα. Η πατριαρχική οικογένεια και η δομή της. Οι σχέσεις των μελών παλιά και σήμερα. Ποιες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες συνέβαλαν στις αλλαγές που υπέστη ο θεσμός της οικογένειας;
2η ομάδα Βασανισμένες γυναίκες
α. Η θέση της γυναίκας διαχρονικά. Στερεότυπα και προκαταλήψεις Έχουν εξαληφθεί πλήρως σήμερα; Ρατσιστικές συμπεριφορές απέναντι στη γυναίκα σήμερα.
β Η κακοποίηση των γυναικών ( σωματική και ψυχολογική )
γ Οι γυναίκες στις ανατολικές κοινωνίες
3η ομάδα Η προίκα
Ο θεσμός της προίκας διαχρονικά. Θετικές και αρνητικές πλευρές του. Έχουν εξαληφθεί εντελώς οι αντιλήψεις για την προίκα σήμερα;
4η ομάδα Μητρική αγάπη
Ο ρόλος της μητέρας στην οικογένεια παλιότερα και σήμερα. Οι σχέσεις μάνας - κόρης και μάνας- γιου.
4η ομάδα Έρωτας
Ο έρωτας στην τέχνη ( ποίηση, μουσική, ζωγραφική, κινηματογράφος )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου